چگونه سیگار را ترک کنیم

چگونه از سیگار رهایی پیدا کنیم؟

علتی که چرا ترک سیگار بسیار دشوار است ، کاملاً واضح است: نیکوتین.

نیکوتین می تواند ظرف ۱۰ ثانیه پس از استنشاق از سد خونی مغزی عبور کند. هنگامی که نیکوتین به مغز می رسد ، باعث آزاد شدن دوپامین می شود. افراد سیگاری احساس لذت و آرام می کنند و علائم ترک آنها کاهش می یابد. متأسفانه ، پس از کاهش دوپامین ، این علائم برمی گردد و همراه با آن ، نیاز به سیگار کشیدن وجود دارد. هنگام تلاش برای ترک ، علائم ترک ناخوشایند مانند تحریک پذیری ، افسردگی ، اضطراب و مشکل در تمرکز اغلب باعث می شود که افراد سیگاری به سیگار برگردند. نیکوتین همانند کوکایین و یا هروئین اعتیاد آور است.دکتر Neil Benowitz ، محقق نیکوتین در دانشگاه کالیفرنیا ، سان فرانسیسکو ، گفت: “از دیدگاه علمی ، ترک کردن نیکوتین به همان اندازه سخت یا سخت تر از هروئین است . اما مردم آن را تشخیص نمی دهند.”استعمال دخانیات مهمترین علت قابل پیشگیری در جهان است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱.۱ میلیارد نفر در جهان سیگار می کشند و تعداد بیشتری از آنها به طور مداوم به این آمار پیوسته اند.

Benowitz گفت: “هر داروی سوء مصرف از جمله نیکوتین ، دوپامین را آزاد می کند که استفاده از آن را لذت بخش می کند. وقتی سیگار کشیدن را متوقف می کنید ، کمبود ترشح دوپامین وجود دارد ، که باعث بی قراری ،احساس اضطراب یا افسردگی می کنید.

به گفته ی Benowitz  : “نیکوتین همچنین به عنوان یک محرک عمل می کند. این به افراد کمک می کند تا تمرکز کنند ، و اگر سیگار نکشند ، در تمرکز مشکل دارند. بحث و تبادل نظر بر روی سیگارهای الکترونیکی رایج ، که به عنوان یک جایگزین سالم تر برای سیگارهای سنتی به بازار عرضه می شوند ، زیاد است. بخار سیگار الکترونیکی به اندازه دود سیگار معمولی حاوی مواد شیمیایی سمی نیست،اما، اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند و برخی از آنها مواد شیمیایی خطرناک مانند فرمالدئید دارند. Benowitz گفت: “ما هنوز هم مطالعات زیادی در مورد همه این مواد شیمیایی نیاز داریم.” “سیگارهای الکترونیکی ممکن است برخی از مضراتی را که ما هنوز در مورد آنها نمی دانیم به وجود آورد.” بسیاری از افراد متوجه می شوند که قادر نیستند به تنهایی جلوی سیگار کشیدن را بگیرند. Benowitz گفت: لکه های نیکوتین ، آدامس نیکوتین و داروهای ترک سیگار همه راههای اثبات شده برای افزایش شانس ترک سیگار هستند.اما به همان اندازه که دارو می تواند مفید باشد ، افرادی که واقعاً می خواهند سیگار را ترک کنند نیز باید برای تغییر سبک زندگی خود حاضر شوند.افرادی که قصد ترک سیگار را دارند  باید بر تغییر رفتاری متمرکز شوند . آنها به مهارت و دانش و پشتیبانی اجتماعی و برنامه  مناسب نیاز دارند.دانشمندان  به افراد توصیه می کنند تا  “اتصال ذهن و بدن” داشته باشند و یوگا و تکنیک های تنفس عمیق را امتحان کنند تا به آنها کمک کند. همچنین بعد از غذا به جای اینکه سیگار استعمال  کنید ،سعی کنید نفس طولانی و عمیق بکشید و بدون ۷۰۰۰ ماده شیمیایی آن را بازدم کنید.

اعتقاد بر این است که  “زنجیره سه حلقه ای” از مؤلفه های جسمی ، اجتماعی و روانی به اعتیاد به سیگار کشیدن وجود دارد. افراد سیگاری در صورت مراجعه به هر سه بخش از زنجیره ، شانس بیشتری برای ترک سیگار دارند.

جسمی:همانطور که در بالا هم اشاره شد، ​​سیگار حاوی ماده شیمیایی اعتیاد آور بنام نیکوتین است که هنگام استنشاق باعث آزاد شدن ماده شیمیایی دیگری به نام دوپامین در مغز می شود که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. متأسفانه ، پس از خاموش شدن دوپامین ، این علائم برمی گردد که باعث می شود فرد سیگاری میل به یک سیگار دیگر داشته باشد. افراد سیگاری نیز تحمل و وابستگی جسمی به نیکوتین را ایجاد می کنند ، به این معنی که برای احساس همان اثر باید سیگار بیشتر مصرف کنند. هفت داروی ترک سیگار تأیید شده توسط FDA وجود دارد که می توانند به این علائم کمک کنند. با یک پزشک مشورت کنید تا ببینید چه گزینه هایی ممکن است برای شما مناسب باشد.

ذهنی: عمل سیگار کشیدن اغلب بخشی از کارهای روزمره است. افراد سیگاری تمایل دارند در ساعات مشخصی از روز- هنگام نوشیدن قهوه یا رانندگی- یا وقتی احساس می کنند روشی خاص مانند استرس یا خستگی دارند ، سیگار مصرف کنند. تقریباً مانند یک دوست ثابت که می توانید به آن اعتماد کنید ، سیگار می تواند به یک عصا تبدیل شود. با مشخص کردن این لحظات و محرکها ، و ترک رفتارهای مجدد یا تنظیم رفتارهای لازم ، با ترک خود در مسیر سالم باشید.

اجتماعی: بسیاری از افراد سیگاری ، گروههای اجتماعی را درباره ی سیگار کشیدن ایجاد می کنند.مردم با دوستان یا همکارانشان به دنبال ترک سیگار می روند. در همین راستا ، تکیه بر گروه های اجتماعی که از تلاش برای ترک سیگار پشتیبانی می کنند ، می تواند کمک کننده باشد. در یک بررسی جدید ، ۸۰ درصد از افراد سیگاری اعلام کردند که حمایت از دیگران ، از جمله دوستان ، خانواده ، سایر افراد مهم و همکاران ، برای ترک موفقیت آمیز بسیار مفید است. به جای ترک پنهان ، به دوستان قابل اعتماد خود دسترسی پیدا کنید و آنها را در ترک خود قرار دهید.

منابع

www.heart.org/en/news/2018/10/17/why-its-so-hard-to-quit-smoking

www.lung.org/blog/why-quitting-smoking-difficult

smokefree.gov/quit-smoking/getting-started/why-quitting-is-hard

www.quitterscircle.com/how-to-quit/why-is-it-so-hard-to-quit-smoking

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.