تاثیر سیگار بر بدن

تاثیر سیگار روی بدن

مهم نیست که چطور آن سیگار را می کشید ، دخانیات برای سلامتی شما خطرناک است. هیچ ماده بی خطر در محصولات دخانیات وجود ندارد ، از استون گرفته تا نیکوتین و منوکسید کربن. موادی که استنشاق می کنید فقط بر روی ریه های شما تأثیر نمی گذارد. آنها می توانند روی بدن شما تأثیر بگذارد.

سیگار کشیدن می تواند منجر به انواع عوارض مداوم در بدن و همچنین اثرات طولانی مدت بر سیستم های بدن شما شود. در حالی که سیگار کشیدن می تواند در طی چندین سال خطر ابتلا به انواع مختلف مشکلات را افزایش دهد ، برخی از اثرات جسمی آن آنی است.

دود دخانیات برای سلامتی شما فوق العاده مضر است. هیچ راه ایمنی برای سیگار کشیدن وجود ندارد. جایگزینی سیگار خود را با یک سیگار ، لوله یا قلیان کمک نمی کند تا از خطرات سلامتی جلوگیری کنید. سیگار حاوی حدود ۶۰۰ ماده است که بسیاری از آنها را نیز در سیگار و قلیان می توان یافت. هنگامی که این مواد می سوزند ، طبق گفته انجمن ریه آمریکا ، بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی تولید می کنند. بسیاری از این مواد شیمیایی سمی هستند و حداقل ۶۹ مورد از آنها با سرطان در ارتباط است. در ایالات متحده میزان مرگ و میر افراد سیگاری سه برابر افرادی است که هرگز سیگاری نکشیده اند. در حقیقت ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید سیگار کشیدن شایعترین “علت قابل پیشگیری از مرگ” در ایالات متحده است. در حالی که ممکن است اثرات سیگار کشیدن فوری نباشد ، عوارض و آسیبها ممکن است سالها ادامه داشته باشد.

  • سیستم عصبی مرکزی

یکی از ترکیبات موجود در تنباکو یک داروی تغییر دهنده خلقی به نام نیکوتین است. نیکوتین تنها در چند ثانیه به مغز شما می رسد و باعث می شود مدتی انرژی بیشتری داشته باشید. اما هرچه این اثر از بین برود ، احساس خستگی می کنید و هوس بیشتری می کنید. نیکوتین بسیار اعتیاد آور است ، به همین دلیل افراد ترک سیگار را بسیار دشوار می دانند. ترک فیزیکی از نیکوتین می تواند عملکرد شناختی شما را مختل کند و باعث شود احساس اضطراب ، تحریک و افسردگی کنید. ترک نیز می تواند باعث سردرد و مشکلات خواب شود.

  • دستگاه تنفسی

هنگام استنشاق سیگار ، موادی را مصرف می کنید که به ریه شما آسیب برساند. با گذشت زمان ، این آسیب منجر به انواع مختلفی از مشکلات می شود. همراه با افزایش عفونت ها ، افرادی که سیگار می کشند در معرض خطر بیشتری برای شرایط مزمن غیر قابل برگشت ریه مانند:

  • آمفیزم ، تخریب کیسه های هوا در ریه های شما
  • برونشیت مزمن ، التهاب دائمی است که روی لول of لوله های تنفسی ریه ها تأثیر می گذارد
  • بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) ، گروهی از بیماری های ریه
  • سرطان ریه :ترک محصولات تنباکو می تواند باعث شروع گرفتگی و ناراحتی تنفسی شود زیرا ریه ها و مجاری هوایی شما شروع به بهبود می کند. افزایش تولید مخاط درست بعد از ترک سیگار علامت مثبتی در بهبودی دستگاه تنفسی شما است.

کودکانی که والدین آنها سیگار می کشند بیشتر از کودکانی که والدین آنها نمی کنند مستعد ابتلا به سرفه ، خس خس سینه و حملات آسم هستند. آنها همچنین تمایل دارند که میزان پنومونی و برونشیت بالاتری داشته باشند.

سیستم قلبی-عروقی

سیگار کشیدن به کل سیستم قلبی و عروقی شما آسیب می رساند. نیکوتین باعث سفت شدن رگ های خونی می شود که جریان خون را محدود می کند. با گذشت زمان ، باریک شدن مداوم ، همراه با آسیب رساندن به رگ های خونی ، می تواند باعث بیماری شریان محیطی شود.همچنین استعمال دخانیات  فشار خون را بالا می برد ، دیواره رگ ها را ضعیف می کند و لخته های خون را افزایش می دهد.این دو با هم ، این خطر سکته مغزی شما را افزایش می دهد. همچنین اگر قبلاً تحت عمل جراحی bypass  قلب ، سکته قلبی یا Stent قرار گرفته در رگ خونی قرار داشته باشید ، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز هستید.

استعمال سیگار نه تنها بر سلامت قلب و عروق شما ، بلکه بر سلامتی اطرافیان شما که سیگار نمی کشند نیز تأثیر می گذارد. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم همان خطراتی را برای شخص غیر سیگاری به همراه دارد که سیگاری است. خطرات شامل سکته مغزی ، حمله قلبی و بیماری های قلبی است.

سیستم جلدی و پوشش (پوست ، مو و ناخن)

علائم بارز سیگار کشیدن شامل تغییرات پوستی است. مواد موجود در دود دخانیات در واقع ساختار پوست شما را تغییر می دهند. یک مطالعه جدید نشان داده است که سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی (سرطان پوست) را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.ناخنها ی دست و ناخنهای پا از اثر سیگار کشیدن مصون نیستند. سیگار کشیدن احتمال عفونت قارچی ناخن را افزایش می دهد.موها همچنین تحت تأثیر نیکوتین قرار دارند. یک مطالعه قدیمی نشان می دهد که ریزش مو ، طاسی و سایه زنی را افزایش می دهد.

دستگاه گوارش

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهان ، گلو ، حنجره و مری را افزایش می دهد. افراد سیگاری نیز میزان بالاتری از سرطان لوزالمعده دارند. حتی افرادی که “سیگار می کشند اما استنشاق نمی کنند” با خطر ابتلا به سرطان دهان روبرو هستند.استعمال سیگار بر انسولین نیز تأثیر دارد و باعث می شود مقاومت انسولین در شما بیشتر شود. این شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض آن قرار می دهد ، که نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند سریعتر رشد می کنند.

سیستم جنسی و تولید مثل

نیکوتین بر جریان خون به نواحی تناسلی زنان و مردان تأثیر می گذارد. برای آقایان ، این می تواند عملکرد جنسی را کاهش دهد. برای خانم ها ، این امر می تواند با کاهش روانکاری و توانایی رسیدن به ارگاسم منجر به نارضایتی جنسی شود. استعمال دخانیات همچنین ممکن است هورمون جنسی را در مردان و زنان کاهش دهد. این ممکن است به کاهش میل جنسی منجر شود.

استخوان ها

سیگار کشیدن باعث ضعف و شکنندگی استخوانهای شما می شود. لازم است زنان به ویژه مراقب باشند زیرا در مقایسه با افراد غیر سیگاری ، احتمالاً از شکنندگی استخوان  (پوکی استخوان) رنج می برند.

حقایقی قابل توجه در مورد سیگار

  • به طور متوسط ​​امید به زندگی یک سیگاری ۱۰ سال کمتر از افراد غیر سیگاری است.
  • تقریباً ۹نفر  از ۱۰ سیگاری قبل از ۱۸ سالگی شروع می شود و تقریباً همه آنها در سن ۲۶ سالگی شروع به مصرف سیگار می کنند.
  • همه روزه بیش از ۳۲۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال اولین سیگار خود را می کشند. (همچنین ۲۱۰۰ بزرگسال بالغ وجود دارند که هر روز به افراد سیگاری تبدیل می شوند.)
  • برای هر فردی که از یک بیماری ناشی از استعمال دخانیات درگذشت ، ۲۰ نفر دیگر از یک بیماری مرتبط با استعمال دخانیات رنج می برند.
  • استعمال دخانیات و مصرف دخانیات باعث بیش از ۵ میلیون مرگ در سال در سراسر جهان می شود. روندهای فعلی نشان می دهد که این میزان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۸ میلیون مرگ سالانه افزایش می یابد.
  • افراد سیگاری به طور معمول حدود ۱ میلی گرم (میلی گرم) نیکوتین را در یک سیگار تنفس می کنند.
  • دخانیات عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان است.

منابع

www.healthline.com/health/smoking/effects-on-body#8

www.standaz.com/tobacco-facts/

www.nhs.uk/smokefree/why-quit/smoking-health-problems

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.