سیگار در ورزش

سیگار در ورزش

 استعمال سیگار ، به توانایی ورزشی  و سلامت جسمانی  آسیب می رسانید. استعمال دخانیات از چند طریق به عملکرد ورزشی شما آسیب می رساند:

  • خون

نیکوتین و منواکسید کربن ناشی از استعمال سیگار ممکن است خون شما را “چسبنده” کند و شریان های شما باریک شوند. شریان های باریک باعث کاهش جریان خون به قلب ، ماهیچه ها و سایر اعضای بدن می شود و این باعث می شود ورزش سخت تر شود. در حین ورزش ، جریان خون به تقویت اکسیژن به عضلات شما کمک می کند. اگر ماهیچه های شما به اندازه کافی سریع اکسیژن دریافت نکنند ، بدن شما نیز نمی تواند کار کند.

  • قلب

استعمال سیگار ضربان قلب استراحت شما را افزایش می دهد. ضربان قلب شما در حال استراحت تعداد ضربانی است که در حالت عدم فعالیت در هر دقیقه تولید می شود. وقتی سیگار می کشید ، این تعداد به دلیل کار اضافی که قلب شما برای ادامه کار بدن باید انجام دهد افزایش یافته است. ضربان قلب شما ممکن است برای انجام فعالیت های بدنی که از قلب خود می خواهید انجام شود به سطح خطرناک افزایش یابد. افزایش بیش  از حد ضربان قلب در حالت استراحت طبیعی می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

  • ریه ها

وقتی ظرفیت ریه شما خوب باشد و ریه های شما به خوبی کار کنند ، می توانید بهتر ورزش کنید. سیگار کشیدن به ظرفیت ریه شما آسیب می رساند. مواد سمی موجود در دود سیگار ریه های شما را پوشانده و باعث می شود کیسه های هوایی کمتر الاستیک باشد. سیگار کشیدن همچنین باعث ایجاد خلط می شود که می تواند ریه های شما را از بین ببرد. استعمال سیگار حتی چند سیگار در روز می تواند توانایی بدن شما در استفاده موثر از اکسیژن را کاهش دهد.

ورزش می تواند بخش مهمی از برنامه شما برای ترک سیگار باشد. ورزش باعث کاهش اشتیاق به سیگار کشیدن شده و به شما در مدیریت سایر علائم ترک و کاهش استرس کمک می کند. به علاوه ، هنگامی که شما سیگار را ترک می کنید ، ضربان قلب شما کاهش می یابد ، گردش خون افزایش می یابد و عملکرد ریه شما بهبود می یابد و باعث می شود عملکرد تمرین شما نیز بهتر شود.

سیگار کشیدن علاوه بر آسیب های موضعی به ریه ها ، می تواند باعث ایجاد تعدادی از تغییرات فیزیولوژیکی در سطح سیستم شود. تیمی از محققان آلمانی توضیح دادند: التهابی که در سیستم ریوی شروع می شود می تواند به سیستم گردش خون سرایت کرده و به سایر اعضای بدن آسیب برساند. التهاب همچنین می تواند با مسیرهای پروتئینی بدن تأثیر منفی بگذارد و باعث شود عضلات سریعتر از آنچه تولید می شود تجزیه شوند. این فرایند منجر به ریزش عضلات می شود ، همچنین به آن هدر رفتن عضلات یا آتروفی گفته می شود که باعث ضعف می شود.محققان نشانگرهای التهاب خون و فیبرهای عضلانی را از دو گروه موش بررسی کردند که به مدت طولانی در معرض دود سیگار بودند. یک گروه هشت هفته در یک مطالعه (“ورزش در معرض دود”) تست های دویدن روزانه را روی تردمیل انجام می دادند ، در حالی که گروه دیگر ورزش نمی کردند (“در معرض دود”). هر دو گروه در معرض دود با گروههای کنترل سن قرار گرفتند که در معرض دود قرار نگرفتند.نشانگرهای التهاب در نمونه های خون و ماهیچه های گروه در معرض دود افزایش یافته اما در گروه ورزش در معرض دود بعد از اینکه تیم تحقیق آزمایش های تردمیل را انجام دادند بهبود داشتند. هر دو گروه در معرض دود نسبت به گروه کنترل وزن عضله کمتری داشتند و قبل از شروع ورزش، کاهش سطح فیبر در عضلات را نشان می دادند. محققان نوشتند: “تمرین منظم ورزش استقامتی ، از افراد سیگاری طولانی مدت در برابر برخی از پیامدهای منفی محلی و سیستمیک ناشی از استعمال سیگار محافظت می کند.”

محققان دریافتند که یک برنامه ورزشی سختگیرانه در کاهش اثرات سرطان ریه و کمک به بهبودی مبتلایان مفید است. طبیعتاً نتیجه می گیرد که ورزش خوب به همراه استعمال سیگار از نظر نتیجه سلامت شما بهتر از استعمال سیگار است.

نیازی به گفتن نیست ، این تحقیق به معنای این نیست که ورزش اثرات سیگار کشیدن را از بین خواهد برد. دخانیات به قدری ناسالم است که حتی بهترین برنامه ورزش نیز این واقعیت را تغییر نمی دهد که هیچ چیز خوبی درمورد سیگار کشیدن وجود ندارد.

ورزش همچنین می تواند به شما نشان دهد که چقدر به شما آسیب می رساند ، کمک می کند. وقتی تمام روز در یک میز نشسته اید ، ممکن است متوجه تأثیرات مصرف سیگار بر روی سلامتی شما نشوید. تمرین شما را مجبور به مقابله با آسیب ها و ارزیابی مجدد عادات می کند.

نتیجه گیری مهم : این را به عنوان یک درس بگیرید: سیگار کشیدن ارزش هیچ چیزی را ندارد.به فکر سلامتی خودتان باشید

گردآوری و ترجمه:عاطفه صادقی

منابع

smokefree.gov/quit-smoking/why-you-should-quit/how-smoking-affects-your-workout

www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171128113546.htm

gasparinutrition.com/blogs/fitness-facts/smoking-how-it-affects-your-workout

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.