دلیل کم نشدن وزن

شما در حال برنامه ریزی برای کاهش وزن هستید.

 تقریباً هر روز ورزش می کنید.

عادتهای سالم جدیدی که آموخته اید افتخار می کنید و از آنها استفاده می کنید .

 با وجود این ، هفته ای پس از هفته ای از دست دادن وزن مشکل تر می شود.

علت چیست؟

در این مقاله دلایل رایج برای توقف کاهش وزن اشاره شده اند.

  1. ممکن است  بدون آنکه متوجه شوید دچار کاهش وزن شده اید

اگر فکر می کنید در حال تجربه یک وضعیت کفه از کاهش وزن هستید ، هنوز نباید ناراحت باشید. بسیار شایع است که اندازه گیری وزن  برای چند روز (یا چند هفته) متوالی اصلا صحیح نیست و این بدان معنی نیست که شما چربی از دست نمی دهید!

وزن بدن تمایل به نوسان چند گرم دارد. این امر به غذاهایی که می خورید بستگی دارد. هورمون ها هم می توانند تأثیر عمده ای بر میزان آب بدن شما (به ویژه در خانم ها) داشته باشند.

همچنین ، همزمان با از دست دادن چربی می توان عضله سازی کرد. این امر به ویژه اگر اخیراً ورزش را شروع کرده باشید ، معمول است. این یک چیز خوب است ، زیرا آنچه شما واقعاً می خواهید از دست بدهید چربی بدن است ، نه فقط وزن. ایده خوبی است که از چیزی غیر از مقیاس استفاده کنید تا پیشرفت شما را ارزیابی کند. به عنوان مثال ، دور کمر و درصد چربی بدن را یک بار در ماه اندازه گیری کنید.

۲. شما آنچه  را که می خورید پیگیری نمی کنید

اگر سعی در کاهش وزن دارید ، آگاهی بسیار مهم است. بسیاری از مردم مقدار غذای مصرف شده واقعی خود را نمی دانند.مطالعات نشان می دهند  که پیگیری رژیم غذایی شما به کاهش وزن کمک می کند. افرادی که از خاطرات غذایی استفاده می کنند یا از وعده های غذایی خود عکس می گیرند ، نسبت به افرادی که نمی دانند ، وزن کمتری دارند.

۳. شما به اندازه کافی پروتئین نمی خورید

پروتئین مهمترین ماده مغذی برای کاهش وزن است. خوردن پروتئین با ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری می تواند سوخت و ساز بدن را ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز افزایش داده و باعث شود شما به طور خودکار چند صد کالری کمتری در روز مصرف کنید. همچنین می تواند اشتیاق و تمایل به تنقلات را به شدت کاهش دهد. این اثر تا حدودی با اثرات پروتئین بر هورمون های تنظیم کننده اشتها ، مانند گرلین و دیگر هورمون ها تأثیر دارد.

*اگر صبحانه می خورید ، حتما پروتئین را استفاده کنید. مطالعات نشان می دهند کسانی که صبحانه با پروتئین بالا میل می کنند ، گرسنگی کمتری دارند و هوس کمتری در طول روز دارند. مصرف زیاد پروتئین همچنین به جلوگیری از کند شدن متابولیک ، که یک عارضه مشترک کاهش وزن است ، کمک می کند. علاوه بر این ، به جلوگیری از اضافه شدن وزن هم کمک می کند.

۴. شما غذاهای سالم نمی خورید

کیفیت مواد غذایی به اندازه کمیت اهمیت دارد. خوردن غذاهای سالم می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و به تنظیم اشتها کمک کند. این مواد غذایی نسبت به سایر غذاهای فرآوری شده بسیار بیشتر سودمند هستند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از غذاهای فرآوری شده با عنوان “غذاهای سالم” واقعاً سالم نیستند.

۵. شما مشغول خوردن هستید (حتی در غذاهای سالم)

 این شامل سریع غذا خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی اغلب بیشتر از آنچه بدن شما نیاز دارد ، می باشد. این یک مشکل قابل توجه برای بسیاری از رژیم های غذایی است. برخی از افراد  به غذاهای نا سالم  علاقه دارند ، و برخی دیگر به غذاهای نسبتاً سالم ، از جمله آجیل ، کره آجیل ، شکلات تیره ، پنیر و … . حتی اگر چیزی سالم باشد ، باز هم کالری آن حساب می شود. با توجه به این نکته، حجم غذا به تنهایی می تواند ارزش یک هفته رژیم غذایی را خراب کند.

۶. شما ورزش های هوازی انجام نمی دهید

ورزش های هوازی ، هر نوع ورزشی است که باعث افزایش ضربان قلب شما می شود. این فعالیت ها شامل دویدن ، دوچرخه سواری و شنا است. این یکی از موثرترین راه های بهبود سلامتی شما است. همچنین در سوزاندن چربی شکم ، چربی مضر “احشایی” که در اطراف اعضای بدن شما ایجاد می شود و باعث بیماری می شود ، بسیار مؤثر است.

۷. شما خواب مناسب ندارید

همانطور که در مقالات قبل هم اشاره شد، خواب خوب یکی از مهمترین عوامل سلامت جسمی و روحی و همچنین وزن شما است. مطالعات نشان می دهند خواب ضعیف یکی از بزرگترین عوامل خطر چاقی است. بزرگسالان و کودکانی که خواب کم دارند به ترتیب ۵۵٪ و ۸۹٪ بیشتر چدر معرض خطر چاقی  هستند.

۸. شما آب آشامیدنی نمی نوشید

نوشیدن آب می تواند باعث کاهش وزن شود. در یک مطالعه ۱۲ هفته ای درباره کاهش وزن ، افرادی که ۳۰ دقیقه قبل از غذا نیمی لیتر آب می نوشند ، ۴۴ درصد وزن بیشتری را نسبت به افرادی که آب ننوشیده اند از دست دادند. نشان داده شده است که آشامیدن آب  باعث افزایش تعداد کالری های سوخته شده ۲۴ تا ۳۰٪ در مدت زمان ۱.۵ ساعت می شود.

۹. شما مشروبات الکلی زیادی می نوشید

اگر شما الکل را دوست دارید اما می خواهید وزن خود را کاهش دهید باید بدانید آبجو ، شراب و مشروبات الکلی قندی بسیار کالری دارند. همچنین به خاطر داشته باشید که خود الکل حدود ۷ کالری در هر گرم دارد ، که زیاد است. گفته می شود ، مطالعات مربوط به الکل و وزن نتایج متفاوتی را نشان می دهد. به نظر می رسد نوشیدن متوسط خوب است ، در حالی که نوشیدن زیاد با افزایش وزن در ارتباط است.

۱۰. شما با ذهن خود غذا نمی خورید!

روشی به نام “خوردن ذهنی” ممکن است یکی از قدرتمندترین ابزارهای کاهش وزن در جهان باشد.

این روش شامل آهسته غذا خوردن ، غذا خوردن بدون حواس پرتی ، مزه کردن و لذت بردن از هر لقمه غذا است. در طول غذا خوردن به سیگنال های مغزی خود توجه کنید و در صورت سیری لطفا از خوردن بیش از اندازه خودداری کنید. مطالعات بیشماری نشان داده اند که خوردن ذهن آگاهانه می تواند باعث کاهش وزن قابل توجهی شود و دفعات خوردن زیاد را کاهش دهد

در اینجا چند نکته برای غذا خوردن با ذهن آورده شده اند:

  • بدون حواس پرتی غذابخورید ، فقط با غذای خود در یک میز باشید.
  • به آرامی بخورید و کاملاً بجوید. سعی کنید از رنگ ها ، بوها ، طعم دهنده ها و بافت ها آگاه باشید.
  • هنگامی که احساس سیری می کنید ، مقداری آب بنوشید و از خوردن خودداری کنید.

۱۱. ممکن است شما یک وضعیت پزشکی دارید که کار را سخت تر می کند

برخی شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند باعث افزایش وزن شده و کاهش وزن را سخت تر کند.

این موارد شامل کم کاری تیروئید ، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و آپنه خواب است.

برخی از داروهای خاص می توانند کاهش وزن را سخت تر کرده یا حتی باعث افزایش وزن شوند.

*در ادامه توضیح داده شده اند.

*اگر فکر می کنید هر یک از این موارد در مورد شما صدق می کند ، در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید.

۱۲. شما به خوردن مواد غذایی نا سالم معتاد هستید

افرادی که این مشکل را دارند از مواد غذایی نا سالم به روشی مشابه استفاده می کنند که معتادان از مواد مخدر استفاده می کنند.

اگر به مواد غذایی نا سالم معتاد هستید ، ممکن است صرف غذای کمتر یا تغییر رژیم غذایی می توانید کاملاً غیرممکن به نظر برسد.

۱۳. استرس مزمن

 هنگامی که با اضطراب ، استرس یا اندوه زندگی می کنید ، بدن شما می تواند مواد شیمیایی – مانند هورمون کورتیزول – تولید کند که بدن شما به احتمال زیاد در این شرایط  چربی را  مخصوصاً در اطراف شکم ذخیره می کند. این نوع افزایش وزن است که واقعاً خطر ابتلا به مشکلات جدی برای سلامتی را افزایش می دهد. (وزن اضافی در اطراف باسن و ران ها خطرات سلامتی کمتری دارند.)

۱۴. سندرم کوشینگ

این بیماری زمانی  اتفاق می افتد که غدد آدرنال (واقع در بالای هر کلیه) کورتیزول بیش از حد تولید می کند ، که منجر به تجمع چربی در صورت ، قسمت فوقانی و شکم می شود.

۱۵. کم کاری تیروئید

 اگر تیروئید شما کم کار باشد ، ممکن است بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند تا بتواند چربی های ذخیره شده را بسوزاند. در نتیجه ، متابولیسم شما کندتر شده و شما چربی بیشتری را از سوختن چربی ذخیره می کنید خصوصااگر از نظر جسمی فعال نباشید.

۱۶. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این بیماری ، نتیجه عدم تعادل هورمونی است. علائم شایع عبارتند از خونریزی نامنظم قاعدگی ، آکنه ، موهای زائد صورت ، ریزش مو ، مشکل در بارداری و افزایش وزن است که در اثر خوردن زیاد ایجاد نمی شود.

۱۷. سندرم X.

همچنین به آن مقاومت به انسولین یا هیپرینسولینمی (سطح انسولین زیاد) گفته می شود ، سندرم X با افزایش وزن همراه است. سندرم X بیماری است که تصور می شود ریشه در مقاومت به انسولین دارد. وقتی بدن شما در مقابل هورمون انسولین مقاوم است ، هورمونهای دیگری که به کنترل متابولیسم شما کمک می کنند نیز فعالیت نمی کنند.

۱۸. تغییرات هورمونی در زنان

 برخی از خانمها ممکن است در مواقعی که تغییراتی در هورمونهایشان ایجاد می شود – در دوران بلوغ ، در دوران بارداری و یائسگی ، در بعضی مواقع افزایش وزن پیدا کنند.

منابع

www.webmd.com/diet/obesity/features/why-arent-you-losing-weight

www.healthline.com/nutrition/20-reasons-you-are-not-losing-weight#section20

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.