اهمیت قهوه برای تمرین

کافئین یک ماده شیمیایی (آلکالوئید) است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای گیاهی و نوشیدنی ها یافت می شود. فرم های مکمل مصنوعی کافئین نیز تولید شده و به غذاها اضافه می شوند.با توجه به ویژگی های تحریک کننده و اعتیاد آور کافئین ، مسیر را به سمت غذاهای ناسالم تر از جمله نوشابه ها ، آب نبات و نوشیدنی های انرژی زا باز کرده است.

در مقادیر متوسط ، نشان داده شده است که کافئین بر بدن و ذهن افراد اثرات مثبتی دارد. شواهدی وجود دارند که نشان می دهند کافئین در بهبود حافظه ، تقویت تمرین و افزایش غلظت کمک می کند.

کافئین در حدود ۴۵ دقیقه پس از مصرف ، وارد خون و بافت ها می شود. اما خیلی طول می کشد تا بدن آن را بشکند و آن را از سیستم شخص پاک کند.

 نیمه عمر کافئین یا مدت زمان لازم برای از بین بردن نیمی از کافئین در بدن حدود ۴ ساعت است و این بدان معنی نیست که تمام کافئین پس از ۸ ساعت از بین رفته است ، در واقع ممکن است ۱۲ ساعت طول بکشد تا کافئین در یک فنجان قهوه به طور کامل از بین برود.

 ، نیمه عمر کافئین در افرادی که سیگار می کشند ممکن است در حدود ۳ ساعت کوتاه شود. در مقابل ، زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند ، ممکن است کافئین را در سیستم خود تا ۴ ساعت بیشتر از زنانی که  این قرص را مصرف  ندارند ، نگه دارند.

طبق یک مطالعه ، بارداری می تواند نیمه عمر کافئین را حتی بیشتر کند و آن را در طی چهار هفته پایانی بارداری تا ۱۰.۵ ساعت افزایش دهد.

از آنجا که برای پاک کردن کافئین از بدن ممکن است ۱۲ ساعت طول بکشد ، وقتی فرد تقریباً آماده است تا به رختخواب بیاید ، دارو از بین می رود و این باعث می شود که افراد وابستگی به کافئین داشته باشند و در روز بعد به نوشیدن آن ادامه دهند .

 دلیل اینکه افرادی که به طور مرتب کافئین می نوشند احساس گرگی ، سردرگمی یا سردرد می کنند ، این است که آنها علائم پاک شدن بدن از قهوه دیروز را تجربه می کنند. این علائم ترشح هنگام تسکین کافئین در صبح تسکین می یابد.

افرادی که هر روز کافئین مصرف می کنند به احتمال زیاد به این دارو وابسته هستند و این علائم وابستگی را ایجاد می کنند.اما اعتیاد بهترین راه برای توصیف آن نیست.

در حقیقت  مصرف کافئین از نظر اجتماعی قابل قبول است و از آنجا که افرادی که آن را به مقدار زیادی مصرف می کنند تصور نمی شود مانند معتادان رفتار کنند ، جامعه مصرف بیش از حد آن را در همان مقوله سایر مواد مخدر قرار نمی دهد چون کافئین در مقایسه با داروهای اعتیاد آور واقعی ، عوارض جانبی  جزئی دارد.

ممکن است یک شخص بگوید “من به قهوه معتاد هستم” ، برای توصیف  عادت و وابستگی به کافئین، اما می توان از او این سوال را پرسید که :آخرین باری که برای خرید قهوه از بانک دزدی کردی چه زمانی بوده؟؟

FDA اظهار داشته است که کافئین تأثیر منفی بر تولید مثل در انسان نمی گذارد ، اگرچه این آژانس همچنان به زنان باردار توصیه می کند که کافئین را با اعتدال مصرف کنند.

سه مطالعه عمده شامل بیش از ۱۵۰۰۰ زن ، هیچ نقص در هنگام تولد با مصرف کافئین حتی در بین سنگین ترین نوشیدنی های قهوه پیدا نکردند. به همین ترتیب ، مطالعات دیگر انسانی همچنان به این نتیجه رسیده اند که مصرف متوسط کافئین باعث می شود مادران انتظار سقط جنین یا زایمان زودرس و جنین را از نظر وزن کم نداشته باشند.

 تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نشان می دهد که مصرف کافئین در مقادیر متوسط ، احتمال بارداری زنان را کاهش نمی دهد.

مردم از نظر حساسیت نسبت به کافئین تفاوت زیادی دارند. برخی از افراد می توانند طی یک ساعت چند فنجان قهوه ، چای یا نوشابه بنوشند و متوجه هیچ گونه تأثیر نشوند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است بعد از یک وعده مصرف کافئین احساس محرکی داشته باشند .

کافئین ممکن است هوشیاری را در افراد خسته افزایش داده و عملکرد برخی از کارها را افزایش دهد. بسیاری از افراد می یابند که نوشیدنی های کافئین دار می تواند هنگام کار یا مطالعه به آنها کمک کند هوشیار باشند. حساسیت فردی و فراوانی مصرف ، تأثیر کافئین بر خواب را تعیین می کند.

تحقیقات موسسه ملی بهداشت نشان می دهد که هیچ تفاوتی در نحوه برخورد کودکان و بزرگسالان با کافئین وجود ندارد. این مطالعات نشان داده اند که غذاهای حاوی کافئین و نوشیدنی ها تأثیری در بیش فعالی یا توجه زیاد در کودکان ندارند.

چگونه کافئین عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد؟

یک دوز واحد از کافئین می تواند عملکرد ورزشی، تمرکز و چربی سوزی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

برخلاف بیشتر مواد و مکمل ها ، کافئین می تواند بر روی سلول های بدن ، از جمله سلول های عضلانی و مغز تأثیر بگذارد

به همین دلیل ، تأثیر کافئین بر بدن بسیار متنوع است. این شامل:

  • سیستم عصبی: کافئین مناطقی از مغز و سیستم عصبی را برای بهبود تمرکز و انرژی فعال می کند ، ضمن اینکه باعث کاهش خستگی می شود .
  • هورمون ها: اپی نفرین (آدرنالین) هورمونی است که در پاسخ به “جنگ یا گریز” پاسخ می دهد و باعث افزایش عملکرد می شود.
  • چربی سوزی: کافئین می تواند توانایی بدن در سوزاندن چربی از طریق لیپولیز یا تجزیه چربی در سلولهای چربی را افزایش دهد
  • عضلات : کافئین ممکن است بر قشر حرکتی  که بخشی از مغز است و سیگنال های فعال سازی عضلات را تحت تأثیر قرار می دهد  تأثیر بگذارد.
  • دمای بدن: به نظر می رسد که کافئین باعث افزایش ترموژنز یا تولید گرما می شود و این به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید .

کافئین برای ورزشکاران آموزش دیده دارای مزایای چشمگیر است ، اما به نظر می رسد مزایای کمتری برای مبتدیان یا کسانی که آموزش نمی بینند وجود دارد.

به طور کلی ، تحقیقات فعلی نشان می دهند که کافئین ممکن است بیشترین مزایا را برای فعالیت های مبتنی بر قدرت که از گروه های بزرگ عضلانی ، تکرار یا مدار استفاده می کنند ، فراهم کند.

کافئین یک ماده رایج در مکمل های کاهش وزن است.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف کافئین قبل از ورزش باعث آزاد شدن چربی ذخیره شده تا ۳۰٪ می شود.

کافئین همچنین می تواند میزان چربی ای که در حین ورزش می سوزانید را افزایش دهد. این باعث افزایش تولید گرما و اپی نفرین می شود ، که به سوزاندن کالری و چربی اضافی کمک می کند.

عوارض جانبی کافئین

در یک دوز معقول ، کافئین با عوارض جانبی کمی می تواند مزایای بسیاری را به همراه آورد. با این وجود ، ممکن است برای بعضی از افراد نامناسب باشد.

در اینجا برخی از عوارض جانبی رایج کافئین  ذکر شده اند:

  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • بی خوابی یا اختلال خواب
  • تحریک پذیری
  • لرزش
  • ناراحتی معده
  • کافئین برای افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند ، و همچنین برای افرادی که دارای بیماری قلبی یا فشار خون بالا هستند ، توصیه نمی شود.
  • زمان بندی ممکن است مهم باشد ، زیرا کافئین در اواخر شب یا عصر می تواند خواب را مختل کند. سعی کنید بعد از ۴ یا ۵ بعد از ظهر از مصرف کافئین جلوگیری کنید.

منابع

https://www.myfooddata.com/articles/high-caffeine-foods-and-drinks.php

https://www.livescience.com/56603-interesting-facts-about-caffeine.html

https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-and-exercise

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.