علت حالت تهوع

علل حالت تهوع در هنگام نوشیدن آب

حالت تهوع همان احساس وحشتناک و مبهمی است که در معده خود حس می‌کنید و باعث می‌شود احساس استفراغ کنید. ممکن است توسط ویروس ، بیماری گوارشی ، بارداری یا حتی بوی نامطبوع ایجاد شود.حالت تهوع یک ناراحتی معده است که اغلب قبل از استفراغ ایجاد می‌شود. استفراغ تخلیه ارادی یا غیرارادی محتویات  معده از طریق دهان است.

علت حالت تهوع در زمان نوشیدن آب

بسیاری از اوقات ، مشخص نیست که چرا حالت تهوع ایجاد می‌شود. حالت تهوع و استفراغ بیماری نیستند ، اما علائم بسیاری از بیماری‌ها  هستند مانند:

حالت تهوع در اتومبیل یا دریا (ماشین زدگی یا دریازدگی)

مراحل اولیه بارداری

استفراغ ناشی از دارو

درد شدید

استرس عاطفی (مانند ترس)

بیماری کیسه صفرا

مسمومیت غذایی

عفونت (مانند “آنفولانزای معده”)

پرخوری

واکنش به برخی بوها یا رایحه‌ها

حمله قلبی

ضربه مغزی

تومور مغزی

زخم

برخی از انواع سرطان

پرخوری یا سایر بیماری‌های روانی

تخلیه کند معده (بیماری که در افراد دیابتی دیده می‌شود)

بلع سموم یا مقادیر زیاد الکل

انسداد روده

آپاندیس

علل استفراغ با توجه به سن متفاوت است. برای کودکان ، معمولاً استفراغ ناشی از عفونت ویروسی ، مسمومیت غذایی ، آلرژی به شیر ، ماشین زدگی (بیماری حرکت)  ، پرخوری یا تغذیه ، سرفه یا انسداد روده و بیماری‌هایی است که کودک در آن‌ها تب شدید دارد.زمان تهوع یا استفراغ می‌تواند علت آن را نشان دهد. هنگامی که کمی بعد از غذا ظاهر می‌شود ، حالت تهوع یا استفراغ ممکن است به دلیل مسمومیت غذایی ، ورم معده (التهاب پوشش معده) ، زخم یا پرخوری باشد. حالت تهوع یا استفراغ یک تا هشت ساعت پس از غذا نیز ممکن است مسمومیت غذایی را نشان دهد. با این حال ، برخی از باکتری‌های منتقل‌شده از غذا ، مانند سالمونلا ، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا علائم ایجاد شود.معمولاً استفراغ بی‌ضرر است ، اما می‌تواند نشانه بیماری جدی تری باشد. برخی از نمونه‌های بیماری‌های جدی که ممکن است منجر به حالت تهوع یا استفراغ شود شامل ضربه‌های مغزی ، مننژیت (عفونت لایه غشای مغز) ، انسداد روده ، آپاندیس و تومورهای مغزی است.نگرانی دیگر کم آبی است. خطر کم آبی در بزرگ‌سالان کمتر است ، زیرا معمولاً می‌توانند علائم کم آبی (مانند افزایش تشنگی و خشکی لب یا دهان) را تشخیص دهند. اما کودکان کم سن بیشتر در معرض کم آبی قرار دارند ، به خصوص اگر اسهال هم داشته باشند ، زیرا آن‌ها اغلب قادر به انتقال علائم کم آبی نیستند.

اگر به دلیل حالت تهوع نمی‌توانید غذا بخورید یا آب بنوشید ، ممکن است کم آبی بدن ایجاد شود. حالت تهوع همچنین یکی از علائم کم آبی بدن است ، با این حال نوشیدن بیش از حد ممکن است با ایجاد احساس ناراحتی سیری در معده ، حالت تهوع را بدتر کند.وقتی احساس آرامش دارید ، مایعات را بنوشید. اگر آب مستقیم معده شما را ناراحت می‌کند ، سعی کنید چای بدون کافئین یا آب با برش‌های میوه تازه مصرف کنید .استفراغ مکرر در بارداری می‌تواند به دلیل عدم تعادل مایعات و مواد معدنی باشد که این مورد خصوصاً در زنان باردار دیده می‌شود.

چگونه از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری کنیم؟

نوشیدن مایعات از جمله آب را  به تدریج افزایش دهید

در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ ، وعده‌های غذایی کوچک  بخورید.

به آرامی غذا بخورید.

از غذاهای هضم نشده پرهیز کنید.

سعی کنید غذاهایی را بخورید که به دمای اتاق رسیده‌اند

سعی کنید بین وعده‌های غذایی آب بنوشید نه در زمان وعده‌های غذایی.

تنفس عمیق یکی از روش‌های مدیتیشن  است. اما همچنین می‌توانید برای رفع حالت تهوع ناشی از استرس خود به تنهایی این کار را انجام دهید. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید ، نفس خود را به مدت سه ثانیه نگه‌دارید و به آرامی نفس خود را بیرون دهید. چندین بار این کار را تکرار کنید تا حالت تهوع فروکش کند.

لیموها حاوی اسیدسیتریک هستند ، یک ترکیب طبیعی که تصور می‌شود به هضم غذا کمک می‌کند و معده را تسکین می‌دهد. سعی کنید آب لیموی تازه فشرده‌شده را به آب اضافه کنید و در طول روز میل کنید. اگر حالت تهوع به دلیل یبوست باشد ، نوشیدن آب گرم با آب لیمو ممکن است روده شما را تحریک کند. البته مصرف بیش از حد آب لیمو در یک دوره کوتاه مدت ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. استشمام رایحه لیمو همچنین  مانند خوردن لیمو ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد.

برای کمک به حالت تهوع ، یک تکه کوچک زنجبیل تازه بخورید. همچنین می‌توانید دم نوش زنجبیل بنوشید

بر اساس مطالعه‌ای ، استنشاق اسانس نعناع یا برگ‌های تازه نعناع نیز ممکن است حالت تهوع را  کاهش دهد.

گاهی اوقات ، درمان حالت تهوع صرفاً توجه به ماده است. هرچه بیشتر روی حالت تهوع خود بنشینید ، احساس تهوع بیشتری خواهید داشت.پس سعی کنید با انجام کارهای سبک حواس خود را از حالت تهوع پرت کنید

نتیجه‌گیری: در حقیقت اگر شما در زمان نوشیدن آب حالت تهوع دارید ممکن است این حالت تهوع به علت کم آبی بدن یا سایر علل دیگری باشد که با این علامت (حالت تهوع )  بروز پیدا کرده است .

گردآوری و ترجمه:عاطفه صادقی

منابع

https://www.webmd.com/digestive-disorders/digestive-diseases-nausea-vomiting

https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-nausea

https://www.quora.com/Why-am-I-feeling-nausea-after-drinking-a-lot-of-water

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.