دلایل پرخوری چیست؟

دلایل زیادی وجود دارند که  ممکن است پر خوری کنید .برخی از تحقیقات نشان داده اند که یکی از علل پر خوری دسترسی داشتن به غذا است .

اما اگر محرک ها و شرایط خود را بدانید ،می توانید این عادت خطرناک را ترک کنید .

چگونه می توانید عادت های غذایی خود را تغییر دهید؟

از دلایل دیگر پر خوری ، احساسات فرد است .افسردگی ،اضطراب و استرس در برخی افراد ممکن است منجر به پر خوری شود . البته پر خوری می تواند در نتیجه ی گرسنگی هم باشد .

در هر صورت اگر شما متوجه علت پرخوری خود باشید ، به راحتی می  توانید آن را ترک کنید .

  • وعده های غذایی را از دست ندهید

برای خوردن یک وعده غذایی باید گرسنه باشید. احتمالاً شنیده اید که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است. افرادی که صبحانه  می خورند ، تمایل دارند در طول روز چربی و کلسترول کمتری مصرف کنند. تحقیقات همچنین نشان می دهند که خوردن صبحانه حتی می تواند به کاهش وزن کمک کند.

  • قبل از غذا مکث کنید

اگر در طول روز به طور منظم غذا می خورید و هنوز هم خود را در حال خوردن می بینید ، از خود بپرسید که آیا واقعاً گرسنه هستید. آیا نیاز دیگری وجود دارد که می تواند برآورده شود؟ یک لیوان آب قبل از غذا می تواند به شما کمک کند تا در هنگام وعده های غذایی کمتر غذا بخورید .

  • از بین بردن عواملی که باعث حواس پرتی می شوند

مکان خود را برای وعده های غذایی تغییر دهید ، به خصوص اگر جلوی تلویزیون ، کامپیوتر و یا در محیطی پرتنش مانند اتومبیل هستید.

اگر  کار یا مدرسه ممکن است به شما اجازه ندهند که تمام وعده های غذایی خود را بر طبق ساعت مشخصی میل کنید ،تلاش کنید تا روی غذا خوردن خود تمرکز کرده و به اندازه کافی غذا بخورید .

حداقل در روز برای خوردن یک وعده غذایی سعی کنید تا با تمرکز غذا بخورید و پس از آن برای وعده های دوم و سوم تلاش کنید.

  • تعداد دفعات جویدن غذا را بیشتر کنید

کارشناسان توصیه می کنند هر لقمه غذا  را حدود ۳۰ بار بجوید. جویدن بیشتر غذا به شما اجازه می دهد تا  مغز شما سیگنال های سیری را دریافت کند و به معده آسیبی نرسد و علاوه بر آن از بافت و طعم غذا لذت بیشتری ببرید .

  • خودتان را پیگیری کنید

ممکن است محرک های عاطفی یا محیطی برای پرخوری داشته باشید. بعضی از غذاها نیز ممکن است محرک باشند. برای اینکه بفهمید چه چیزی می خورید ، چقدر می خورید ، و چه زمانی و کجا تمایل به خوردن دارید ، یک دفتر خاطرات غذایی یا نرم افزاری برای ثبت غذاها  را داشته باشید.

در حقیقت پیگیری غذا خوردن  به شما کمک می کند تا عادات غذایی  خود را متوجه  شوید. به عنوان مثال ، ممکن است متوجه شوید که شما چیپس یا شکلات را ترجیح می دهید ، بنابراین می توانید آن وسایل را از خانه دور نگه دارید. یا شاید شما تمایل داشته باشید که بیشتر کالری های خود را عصر هنگام تماشای تلویزیون مصرف کنید.

  • احساسات خود را بشناسید

قبل از غذا احساسات خود را مشخص کنید ، به خصوص اگر به صورت منظم غذا نمی خورید . باز هم ، ممکن است  داشتن یک دفترچه خاطرات غذایی و ثبت این اطلاعات مفید باشد تا بتوانید به دنبال روند روز یا فعالیت باشید.

در حقیقت هیچ روش “صحیح” یا “غلطی” برای احساس کردن وجود ندارد ، اما کنار آمدن با احساسات ممکن است به شما کمک کند متوجه  شوید  که آیا آنها در  گرسنگی شما تاثیر دارند یا خیر.

پس یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید قبل از غذا فعالیت دیگری انجام دهید ، مانند پیاده روی ، انجام برخی از یوگا یا هر نوع مراقبت از خود .

  • در خانه غذا بخورید

حجم غذاها در  رستوران ها زیاد هستند. اگر به طور مکرر در رستوران ها غذا بخورید ، ممکن است دچار پرخوری شده و متوجه آن نباشید. برخی تحقیقات نشان داده اند که چاقی با غذا خوردن در مکانهایی بیرون از خانه مانند رستوران ارتباط دارد .

از طرف دیگر،غذا پختن و غذا خوردن در خانه سالم تر است .

  • غذاهای سالم را انتخاب کنید

غذاهای با چربی ها و قندهای اضافه شده ، لزوماً گرسنگی را کاهش  نمی دهند. در نتیجه ممکن است بیشتر بخورید تا معده شما پر شود.

درعوض ، غذاهای کامل مانند میوه و سبزیجات تازه را زیاد مصرف کنید. آنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین فیبر غذایی هستند.

  • آب بیشتری بنوشید

گرسنگی ممکن نشان دهنده ی کمبود آب باشد. علائم دیگر کم آبی بدن شامل احساس تشنگی و داشتن ادرار غلیظ است.

  نشان داده شده است  که مردان به طور متوسط به  ۱۵.۵ فنجان و زنان ۱۱.۵ فنجان مایعات در روز نیاز دارند که با توجه به عوامل مختلف متفاوت هستند .

لازم نیست همیشه آب بنوشید. شیر جوشانده ، آب میوه خالص و چای های گیاهی. غذاهایی با وزن زیاد آب نیز مانند هندوانه و اسفناج نیز انتخاب های خوبی هستند.

  • تنها غذا نخورید

اگر در هنگام تنهایی تمایل به پر خوردی دارید ،سعی کنید با دوستان یا خانواده غذا بخورید .گپ زدن با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود می تواند روحیه شما را بالا ببرد و شما را برای راحتی و یا بی حوصلگی از خوردن غذا باز دارد.

اگر به هر دلیلی نتوانستید با پر خوری مقابله کنید ،حتما به پزشک مراجعه کنید .با تجویز دارو ممکن است بتوان پر خوری را کنترل کرد .

منابع

https://www.healthline.com/health/why-cant-i-stop-eating#8

https://www.livestrong.com/article/13721939-causes-of-overeating/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325258#when-to-see-a-doctor-

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.