چای و دمنوش های لاغری

مردم در سراسر جهان چای می نوشند. صدها گونه وجود دارد ، از سفید تا سیاه و سبز گرفته تا چای اولانگ. همه آنها به طور طبیعی مقادیر زیادی مواد تقویت کننده سلامتی به نام فلاونوئیدها دارند. بنابراین تصور می شود آنها می توانند التهاب را کاهش داده و از بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت محافظت کنند.

چایهای لاغری اغلب به عنوان راهی برای کاهش وزن و پاکسازی بدن تبلیغ می شوند. نظر بر  این است که چای باعث تحریک هضم ، کمک به سوخت و ساز بدن و در بعضی موارد بدن را از وجود  ناخالصی ها پاکسازی می کند

اما آیا چای می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

هر روز یک فنجان از این گیاه نمی تواند شما را به تناسب اندام برساند . اما برخی تحقیقات نشان می دهند که چای ممکن است در هنگام جفت شدن آن با یک رژیم غذایی معقول و ورزش به شما در کاهش وزن کمک  بسیار کمی کند.

چایها نوعی فلاونوئید به نام “کاتچین” دارند که ممکن است سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و به بدن شما کمک کند تا سریعتر چربی ها را تجزیه کند. و کافئین موجود در بسیاری از چایها باعث افزایش مصرف انرژی می شود و باعث می شود بدن شما کالری بیشتری بسوزاند. احتمالاً این دو ترکیب برای هرگونه کاهش وزن که ممکن است رخ دهد ، با هم کار می کنند.

تمام انواع چای از برگهای Camellia sinensis تهیه می شوند. اما این برگها به روشهای مختلفی پردازش می شوند و هر چای کمی متفاوت است.

از متداول ترین چای ها در ایران:

چای سیاه

این نوعی از چای که غالباً در رستوران های چینی سرو می شود و از آن برای تهیه چای یخ استفاده می شود. این چای تخمیر می شود – فرایندی که به آن اجازه می دهد شیمیایی شده و اغلب باعث افزایش محتوای کافئین آن می شود. چای دارای طعمی قوی و غنی است. اینکه آیا به کاهش وزن کمک می کند ، قطعی نیست. اما تحقیقات انجام شده بر روی موشها حاکی از آن است که موادی به نام “پلی فنول” موجود در چای سیاه ممکن است مانع از جذب چربی در روده شود.

چای سبز

چای سبز معمولاً تخمیر نمی شود. برگ ها به راحتی بخار شده و سپس با دست خرد می شوند.

به ویژه در قوی ترین نوع کاتچین به نام EGCG بسیار بالا است. برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که عصاره چای سبز غنی از EGCG مصرف کرده اند و یا چای سبز حاوی کاتچین را نوشیدند ، وزن متوسط خود را از دست دادند (حدود ۳ پوند بیش از ۳ ماه).

برای به دست آوردن همان مقدار از EGCG که در تحقیق استفاده می شود ، باید روزانه حدود شش تا هفت فنجان چای سبز معمولی بنوشید. موارد اضافی چای سبز می تواند خطرناک باشد. عصاره چای با دوز بالا که در برخی از مکمل های کاهش وزن یافت می شود با آسیب جدی کبد مرتبط است.

ممکن است چای  یک تقویت کننده متابولیسم جادویی و  مناسب کاهش وزن نباشد ، اما چای هنوز یک نوشیدنی بسیار سالم است! نوشیدن چای ، از جمله چای های گیاهی ، دارای فواید اثبات شده سلامتی است. در حقیقت ، چایهای مختلف ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • باعث بهبود عملکرد معده شود
  • قلب را سالم نگه دارد
  • خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد
  • به شما کمک کند تا تمرکز کنید
  • خواب را بهبود بخشد
  • خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

بنابراین حتی اگر چای به کاهش وزن کمک نکند ، دلایل زیادی برای نوشیدن وجود دارد.

اما در مورد چای های لاغری بدانید که:

بعضی از چای های لاغری حاوی سنا هستند که یک ملین طبیعی است. گزارش هایی درباره مشکلات مرتبط با نوشیدن چای های لاغری ، حاوی سنا گزارش شده است.

علائم مشاهده شده در افرادی که دچار سوء مصرف سنا شده اند:

  • گرفتگی
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • تشدید یبوست
  • وابستگی
  • ضعف روده بزرگ
  • کاهش پتاسیم ، که برای افراد دارای مشکلات قلبی خطرناک است

دیوریتیک ها (داروهای ادرار آور)

FDAرا هشدار داده است که تعدادی از  چای های لاغری حاوی دیورتیک هستند . دیورتیک ها می توانند منجر به:

کمبود آب بدن

از بین رفتن یا نوسانات الکترولیتها ، و باعث آریتمی قلبی و مرگ می شود

گرفتگی عضلات

اسهال

افزایش متابولیسم

هر گونه کاهش وزن شدید ناشی از استفاده از دمنوش ها طبیعی نیست و فقط در اثر افزودنی های غیر مجاز موجود در آنهاست

حرف آخر در مورد چای

اگر دوست دارید یک فنجان چای را همراه با نان تست صبحانه یا میان وعده بعد از ظهر یا به تنهایی خود میل کنید ، از آن لذت ببرید. نوشیدن آن تا زمانی که کافئین باعث ایجاد جهش در شما نشود ، بی خطر است. و حتی ممکن است به محافظت در برابر سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی کمک کند.

اگر چای می نوشید ، با ریختن شکر یا عسل در فنجان ، برخی از مزایای آن را از بین نبرید. چای های یخ زده در بطری ، چای شیرین ، چای و چای کاستا (matcha ) همگی حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده هستند. شکر اضافه شده کالری اضافی و بدون هیچ گونه تغذیه ای را اضافه می کند ، و اضافه کردن بیش از حد قند می تواند مانع کاهش وزن شما شود. هنگام سفارش چای ، چه داغ و چه یخ زده ، از نسخه های شیرین نشده استفاده کنید تا بیشترین فواید غذایی چای خود را به دست آورید. به یاد داشته باشید ، در حالی که هنوز هم ثابت نشده است که چای به طور مستقیم در کاهش وزن کمک می کند ، اما برای خواص بی شماری دیگر سلامتی و هیدراتاسیون آن ، انتخاب خوبی است.

جایگزینی نوشیدنی های پر کالری مانند آب میوه یا نوشابه با چای می تواند به کاهش کالری کلی و کاهش وزن منجر شود. برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی  نشان داده اند که برخی از چای ها ممکن است ضمن جلوگیری از تشکیل سلول های چربی ، به کاهش وزن کمک کنند. با این حال ، مطالعات در انسان برای بررسی بیشتر این مورد نیاز است.

فقط انتظار نداشته باشید  معجزه ها در یک فنجان چای باشند.  کاهش وزن واقعی نیاز به یک رویکرد کامل در شیوه زندگی دارد که شامل تغییر رژیم و فعالیت فیزیکی است.

منابع

www.webmd.com/diet/tea-and-weight-loss#1

www.eatingwell.com/article/289393/is-tea-good-for-weight-loss/

www.healthline.com/nutrition/weight-loss-tea#section7

www.medicalnewstoday.com/articles/319402#why-could-slimming-teas-be-bad-for-you

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.