تعریق در هنگام ورزش

چرا عرق می کنیم؟

عرق کردن فرایندی طبیعی است که بدن شما برای خنک کردن خود از آن استفاده می کند. وقتی در گرما ورزش می کنید ، سیستم خنک کننده شما باید سخت تر کار کند. بدن شما خون بیشتری به پوست شما و به دور از عضلات شما می فرستد. این امر ضربان قلب شما را افزایش می دهد. زیاد عرق می کنید و مایعات بدن را از دست می دهید. اگر مرطوب است ، عرق روی پوست شما می ماند ، که باعث می شود بدن شما خنک شود.عرق از طریق غدد روی پوست شما آزاد شده و سپس در هوا تبخیر می شود و این باعث می شود تا اثر خنک کننده پوست و بدن شما فراهم شود. دو نوع غدد عرق وجود دارند: غدد عرق اکروکین و آپوکرین.

غدد عرق اکریک در تمام بدن قرار دارند ، اگرچه بیشتر آنها روی کف دست ، کف پا و پیشانی شما متمرکز هستند. وظیفه اصلی آنها تنظیم درجه حرارت بدن شما است . این غدد که مستقیماً روی سطح پوست شما باز می شوند ، عرق سبکی و بدون بو ایجاد می کنند.

غدد عرق آپوکرین به فولیکولهای مو باز شده و به سطح پوست منتهی می شود. این غدد عرق در مناطقی یافت می شوند که تعداد زیادی فولیکول مو دارند ، مانند زیر بغل ، کشاله ران و پوست سر. این غدد عرق ترشحات غلیظ تر تولید می کنند ، که نوع عرق غالباً با بوی بدن مرتبط است.

اگر فکر می کنید زیاد عرق می کنید ، می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا عرق کردن شما طبیعی است یا خیر. اگر این امر به دلیل برخی از دلایل اساسی مانند وضعیت پزشکی یا عوارض جانبی دارو باشد می تواند اصلاح شده یا تغییر کند.

پس از بررسی این موارد ، اقدامات ساده ای برای کاهش عرق کردن وجود دارند. در اینجا روش هایی برای مقابله با تعریق شدید در ورزشگاه ، تمرین و هرجایی که می روید وجود دارد.

  • از دئودورانت ها و ضد عرق های قویتر استفاده کنید.
  • در بهترین زمان از دئودورانت استفاده کنید. بهترین زمان برای این کار،هنگام شب است.ماده فعال دئودرانت مجبور است به درون مجرای عرق رفته و آن را مسدود کند. اگر صبح از آن استفاده کنید، وقتی که حجم عرق به طور معمول زیاد است ، اثر آن از بین می رود.
  • استفاده از دئودورانت در شب نیز احتمالا تحریک پوست را کاهش می دهد ، و باعث می شود تا شما با اطمینان بیشتری از آن استفاده کنید.

*دئودرانت:خوشبوکننده

روش های مختلفی برای مقابله با عرق کردن شدید هنگام ورزش وجود دارند:

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. قبل ، حین و بعد از تمرین. حتی اگر احساس تشنگی نکردید مایعات فراوان  بنوشید. اگر ادرار شما کم رنگ یا زرد بسیار کم رنگ باشد می توانید بگویید که به مقدار کافی مایعات می نوشید.
  • الکل ، کافئین یا نوشیدنی هایی با قند زیاد مانند نوشابه ننوشید. آنها می توانند باعث از بین رفتن مایعات بدن شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که آب یا نوشیدنی های ورزشی خنک هستند اما خیلی سرد نیست. نوشیدنی های بسیار سرد ممکن است باعث گرفتگی معده شوند.
  • تمرینات خود را در روزهای بسیار گرم محدود کنید. در اوایل صبح یا اواخر شب ها تمرین کنید.
  • خود را از آفتاب مستقیم با عینک آفتابی و کلاه محافظت کنید. ضد آفتاب را فراموش نکنید (SPF  30یا بالاتر).
  • لباس مناسب برای ورزش کردن باید از پارچه های سبک،قابل تنفس سبک مانند انواع پنبه را باشد.در سال های اخیر ، لباس برای ورزشکاران بهبود یافته است و پارچه های قابل تنفس جدیدی نیز وجود دارند. به دنبال لباسهایی باشید که رطوبت را از بین می برند. برچسب هایروی لباس بمعمولا ویژگی های پارچه را نشان می دهند پس حتما به آنها دقت کنید.
  • یکبار یک لباس را بپوشید. تی شرت یا شلوارک دوچرخه سواری که با عرق  کاملا خیس شده است را نپوشید. شما باید با لباس خشک شروع کنید تا بدن دچار تعرق شدید تر نشود.البته در این مورد  پوست شما هم از شما تشکرخواهد کرد.

سعی کنید کفش ها و جوراب های خود را مرتبا تعویض یا تمییز کنید.می توانید از  پودرهایی برای پا استفاده کنید تا رطوبت  و تعریق پا را به حداقل برساند.

علائم گرما زدگی

علائم هشدار دهنده اولیه:

   تعریق شدید

   خستگی

   تشنگی

گرفتگی عضلات

علائم بعدی:

  ضعف

  سرگیجه

  سردرد

 حالت تهوع یا استفراغ

پوست سرد و مرطوب

ادرار تیره

علائم گرمازدگی شدید

 تب (بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد)

پوست قرمز ، گرم و خشک

تنفس سریع و کم عمق

نبض سریع ، ضعیف

رفتار غیرمنطقی

سردرگمی شدید

تشنج

از دست دادن هوشیاری

به محض مشاهده علائم اولیه بیماری گرما ، فوراً از گرما یا آفتاب خارج شوید. لباس اضافی را خارج کنید و آب یا نوشیدنی ورزشی بنوشید. اگر علائم گرما زدگی دارید و ۱ ساعت بعد از دفع گرما و نوشیدن مایعات احساس بهبود نکردید ، با ارائه دهندگان خدمات درمانی تماس بگیرید.

منابع

www.healthline.com/health/sweating-working-out#bottom-line

medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000865.html

www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/features/dont-sweat-it

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.