چگونه متوجه چاقی خود شویم؟

دانستن BMI لزوماً اندازه گیری دقیقی از چاقی یا اضافه وزن شما نیست. BMI(  وزن شما برحسب کیلوگرم تقسیم بر قد بر اساس متر مربع) استاندارد مهمی برای اندازه گیری وزن برای چندین دهه است ، اما در سال های اخیر متخصصان به دنبال راهی شناخته شده تر برای درک وضعیت وزن یک شخص هستند.روش های  دیگری وجود دارند که شما می توانید متوجه شوید آیا دچار اضافه وزن و یا چاقی شده اید یا خیر؟

این روشها ممکن است از دانستن BMI ساده تر و قابل درک تر باشد. کارشناسان امیدوارند که  این روشها افراد بیشتری را ترغیب کنند تا در مورد مشکلات وزن خود به دنبال کمک باشند و با پزشک خود گفتگوی صادقانه ای داشته باشند.

  • اندازه گیری دور کمر

دور کمر بیشتر از ۸۹ سانت در زنان و بیش از ۱۰۱ سانت در مردان نتوانسته است وضعیت اضافه وزن را تعیین کند بلکه یک عدد سخت و سریع را بر سلامتی فرد می گذارد. دور کمر بالای این اعداد نشانگر چربی بیش از حد شکم ، نوع خطرناک چربی در اطراف اندام های حیاتی است که خطر ابتلا به دیابت ، کلسترول خون ، فشار خون بالا و سندرم متابولیک را افزایش می دهد. فایده این روش این است که سریع انجام می شود و یک پیش بینی کننده قابل اعتماد برای تشخیص ابتلا به دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی است. برای اندازه گیری دور کمر ، آنچه شما نیاز دارید نوار اندازه گیری است.

  • خروپف کردن

اگر شریک یا بهترین دوست یا حتی خودتان متوجه خروپف بیش از حد هستید و بیدار می شوید ، ممکن است دلیل خوبی برای بررسی وزن شما باشد.اگر به طور مکرر خروپف می کنید و به ندرت خواب خوب شبانه روزی دارید، ممکن است از آپنه خواب رنج می برید. آپنه خواب شرایطی است که باعث می شود هنگام خواب ، تنفس شما به طور مکرر متوقف شده و دوباره شروع شود. این وضعیت می تواند باعث از بین رفتن اکسیژن و خستگی شدید در ساعات بیداری شود. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری به دلیل انسداد راه های هوایی تمایل به خروپف دارند. هنگامی که چربی در گردن ذخیره می شود ، ممکن است راه هوایی را باریک کند و باعث تنفس کم عمق یا متوقف شدن تنفس شود.

  • سوزش مکرر معده

 تغییرات در وزن بدن شما ، حتی جزئی ، می تواند به رفلاکس اسید بیشتر منجر شود. بیش از یک سوم افراد دارای اضافه وزن و چاقی از بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) رنج می برند. از دیگر علائم این بیماری می توان به آروغ زدن ، تهوع ، طعم تلخ در دهان و درد شکم اشاره کرد.

  • درد مفاصل

چاقی یک عامل خطر برای آرتروز ، شایعترین نوع آرتریت است. آرتوروز  نوعی اختلال ناتوان کننده است که منجر به تحلیل  رفتن مفاصل ، درد ، کاهش تحرک مفاصل و کاهش کیفیت زندگی می شود. تحمل وزن اضافی فشار بیشتری به تمام مفاصل شما وارد می شود و با افزایش وزن ، فشار افزایش می یابد. اگر درد زانوها یا باسن ویا کمر دارید  ، ممکن است علائم مشکل وزن را تجربه کنید.

  • خستگی مزمن

وزن بیش از حد فشار بیشتری به اعضای بدن ، از جمله ریه های شما وارد می کند. اگر کارهای ساده ، مانند گره زدن کفش یا تمیز کردن اتاق ، منجر به خستگی ، تنگی نفس یا مشکل در تنفس می شود ، ممکن است دچار مشکل اضافه وزن شده اید. به همین ترتیب ، افراد دارای اضافه وزن و چاقی خطر بیشتری برای ابتلا به آسم دارند. افراد دارای اضافه وزن ممکن است التهاب مزمن را تجربه کنند. این وضعیت ممکن است به التهاب در مجاری هوایی منجر شده و تنفس را دشوارتر کند.

اگر BMI خود را محاسبه کرده اید پس بهتر است کمی با وضعیت خود آشنا شوید:

زیر ۱۸.۵: کم وزن

۱۸.۵-۲۴.۹: طبیعی

۲۵-۲۹.۹: اضافه وزن

۳۰ یا بالاتر: چاق

اگر چاق هستید:

BMIسطح چاقی ۱: ۳۴.۹-۳۰

BMIسطح چاقی ۲: ۳۹.۹-۳۵

BMIسطح چاقی ۳: ۴۰ یا بالاتر ، که عده ای نیز آن را چاقی به عنوان “بیماری” می شناسند.

با تمام توضیحات چه زمانی فکر کاهش اضافه وزن و سلامتی خود را می کنیم؟!

منابع

www.healthline.com/health-news/5-ways-to-tell-you-are-overweight#8

www.webmd.com/diet/obesity/features/am-i-obese

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.