خاصیت های بادام درختی

بادام از محبوب ترین آجیل های درختی جهان است.آنها بسیار مغذی و سرشار از چربی های سالم ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.در اینجا به ۹ خواص  بادام اشاره می کنیم:

۱.بادام سرشار از مواد مغذی

بادام یک ماده مغذی و بسیار سودمند است. یک بادام (۲۸ گرم) بادام حاوی:

فیبر: ۳.۵ گرم

پروتئین: ۶ گرم

چربی: ۱۴ گرم (۹ عدد از آنها اشباع نشده)

ویتامین E: ۳۷ ٪

منگنز: ۳۲٪

منیزیم: ۲۰٪

بادام همچنین  مقادیر متناسبی از مس ، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فسفر را دارد. این مقادیر گفته شده از یک مشت کوچک  است ، که تنها ۱۶۱ کالری و ۲.۵ گرم کربوهیدرات قابل هضم را تأمین می کند. باید به این نکته مهم توجه داشت که بدن  ۱۵-۱۰٪ کالری آن را جذب نمی کند زیرا برخی از چربی ها در دسترس  آنزیم های گوارشی نیستند.همچنین بادام غنی از اسید فیتیک است،ماده ای که مواد معدنی خاصی را به هم می چسباند و از جذب آنها جلوگیری می کند.

۲.بادام منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان ها است.

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر استرس اکسیداتیو، که می تواند به مولکول های سلول های شما آسیب برساند و در التهاب ، پیری و بیماری هایی مانند سرطان نقش داشته باشد،محافظت می کند. آنتی اکسیدان های قوی بادام تا حد زیادی در لایه قهوه ای پوست متمرکز شده اند. به همین دلیل،بادام بدون پوست از نظر سلامت بهترین انتخاب نیستند. یک آزمایش بالینی در ۶۰ مرد سیگاری نشان داد که حدود ۸۴ گرم بادام در روز نشانگرهای زیستی استرس اکسیداتیو را در طی یک دوره چهار هفته ۳۴-۲۳٪ کاهش می دهد.

۳. بادام غنی از ویتامین E  است

ویتامین E خانواده ای از آنتی اکسیدان های محلول در چربی است. این آنتی اکسیدان ها در غشاء سلول  ایجاد می شوند و از سلول های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند. مطالعات متعددی مصرف ویتامین E بالاتر را با میزان پایین تر از بیماری های قلبی ، سرطان و بیماری آلزایمر مرتبط کرده اند.

۴.بادام می تواند در کنترل قند خون کمک کند

آجیل ها دارای مقادیر کم کربوهیدرات اما سرشار از چربی های سالم ، پروتئین و فیبر بسیار هستند. این باعث می شود که برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، یک انتخاب عالی باشد. یکی دیگر از مزایای بادام ، مقدار بسیار زیاد منیزیم آن است. منیزیم ماده معدنی است که در بیش از ۳۰۰ فرآیند بدن از جمله کنترل قند خون دخیل است. جالب توجه است ، ۳۸-۲۵٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمبود منیزیم  دارند. جبران این کمبود به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش داده و عملکرد انسولین را بهبود می بخشد. افراد فاقد دیابت نیز در هنگام استفاده از مکمل منیزیم کاهش قابل توجهی در مقاومت به انسولین را مشاهده می کنند. این نشان می دهد که غذاهای پر منیزیم مانند بادام ممکن است به جلوگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ کمک کنند ، که هر دو مشکل عمده سلامت هستند. منیزیم موجود در بادام همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

۵. بادام می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.

مقادیر بالای لیپوپروتئین های LDL (چربی بد) در خون یک عامل خطرناک شناخته شده برای بیماری های قلبی است. برخی از مطالعات  نشان داده اند که بادام LD را به طور مؤثر کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که خوردن ۴۲ گرم بادام در روز کلسترول LDL را ۵.۳ میلی گرم در روز کاهش می دهد در حالی که کلسترول “خوب” HDL را حفظ می کند.

۶. خوردن بادام باعث کاهش گرسنگی و کاهش کالری کلی شما می شود.

بادام دارای کربوهیدرات کم و  پروتئین و فیبر فراوان است.پروتئین و فیبر هم برای افزایش احساس پر بودن شناخته شده اند. این مورد می تواند به شما کمک کند تا کالری کمتری مصرف کنید.

۷. بادام ممکن است برای کاهش وزن مؤثر باشد.

در یک مطالعه ، یک رژیم غذایی کم کالری با ۸۴ گرم بادام در مقایسه با رژیم غذایی غنی شده با کربوهیدراتهای پیچیده ۶۲ درصد کاهش وزن رافزایش داد.یک مطالعه دیگر در ۱۰۰ زن با اضافه وزن نشان داد که افرادی که بادام مصرف می کنند نسبت به رژیم های بدون آجیل وزن بیشتری از دست دادند. با وجود داشتن چربی زیاد ، بادام مطمئناً غذایی مناسب برای کاهش وزن است.

۸. بادام و خطر سرطان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به بررسی مصرف بادام و خطر سرطان پرداخت.در این مطالعه در مقایسه با افرادی که این میزان مصرف نکرده ، مقادیر بیشتری از بادام زمینی ، گردو و مغز بادام را مصرف کرده اند ، خطر ابتلا به سرطان سینه را دو تا سه برابر کمتر تشخیص داده است. در حقیقت بادام زمینی ، گردو و مغز بادام عامل محافظتی در ایجاد سرطان پستان هستند.

۹. انرژی

این آجیل های خوشمزه درختی می توانند به شما در حرکت کمک کنند. آنها منبع خوبی برای ریبوفلاوین ، منگنز و مس هستند.  ریبوفلاوین به عنوان ویتامین B2 نیز شناخته می شود و به تولید گلبول های قرمز و آزاد شدن انرژی از کربوهیدرات هایی که می خورید کمک می کند. منگنز و مس اجزای آنزیمی هستند که رادیکالهای آزاد را در میتوکندریها ، جایی که سلولهای ما انرژی تولید می کنند ، متوقف می کنند. به این ترتیب ، این مواد معدنی کمکی به حفظ جریان انرژی بدن شما کمک می کنند.

آلرژی و خطرات

افرادی که حساسیت به آجیل دارند باید از مصرف بادام خودداری کنند. اگر فرد بعد از خوردن بادام کهیر ، تورم و مشکل در تنفس را تجربه کرد ، باید به دنبال فوریت های پزشکی باشد. شرایطی که به آنافیلاکسی معروف است می تواند به سرعت ایجاد شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. افراد دارای حساسیت شناخته شده باید بسته بندی مواد غذایی از قبل را بررسی کنند و از عدم داشتن آجیل در رستوران ها اطمینان حاصل کنند. این خطر وجود دارد که کیک ها ، آب نبات ها ، برنج های معطر و بسیاری از غذاها و ظروف دیگر ممکن است حاوی آجیل باشند. کودکان خردسال ، برخی افراد مسن و هرکسی که در بلع مشکل دارد باید به دلیل خطر خفگی از مصرف آجیل کاملا خودداری کنند.

منابع:

www.healthline.com/nutrition/9-proven-benefits-of-almonds#section10

www.medicalnewstoday.com/articles/269468#takeaway

www.livescience.com/51627-almonds-nutrition.html

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.