نوسانات روحی قبل از قاعدگی

نوسانات روحی قبل از قاعدگی

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) مجموعه ای از علائم جسمی و عاطفی است که یک هفته یا قبل از شروع دوره شما شروع می شود. این باعث می شود بعضی از افراد نسبت به حالت معمول بدخلق تر شوند  و برخی دیگر دچار نفخ درد دار شوند. برای برخی از افراد ، PMS همچنین می تواند باعث تغییر در خلق و خو در هفته های منتهی به دوره آنها شود. نوسانات خلقی شامل تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در خلق و خوی می شود. ممکن است با روحیه بسیار خوبی از خواب بیدار شوید اما خودتان را بدون هیچ دلیلی یک ساعت یا دو ساعت عصبانی و تحریک پذیر ببینید. سایر علائم عاطفی PMS می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • غمگینی
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • خشم

دو وضعیت مرتبط همچنین می تواند شما را قبل از پریود دچار بد خلقی کند:

اختلال افسردگی قبل از قاعدگی (PMDD)

PMDD بسیار شبیه PMS است ، اما علائم آن شدیدتر است و بیشتر تمایل به درگیر کردن احساسات دارد. از نظر برخی ، این امر باعث نوسانات شدید خلقی می شود که در زندگی روزمره دخالت دارد. در حالی که تحقیقات اخیر تخمین زده اند که حدود ۷۵ درصد از زنان مبتلا به PMS در سالهای تولید مثل خود هستند و فقط ۳ تا ۸ درصد از آنها مبتلا به PMDD هستند.

تشدید قبل از قاعدگی

این وضعیت به زمانی اشاره دارد که علائم یک وضعیت موجود ، از جمله اضطراب ، اختلال دو قطبی یا افسردگی ، در هفته ها یا روزهای منتهی به قاعدگی شما بدتر شود. حدود نیمی از کل زنانی که تحت درمان PMS قرار می گیرند نیز دچار افسردگی یا اضطراب هستند.

چرا این اتفاق می افتد؟

متخصصان درباره علت دقیق PMS مطمئن نیستند ، اما احتمالاً با نوسانات هورمونی که در نیمه دوم چرخه قاعدگی اتفاق می افتد ، ارتباط دارد. تخمک گذاری تقریباً در نیمه  چرخه شما اتفاق می افتد. در این مدت بدن شما تخمک آزاد می کند و باعث می شود سطح استروژن و پروژسترون کاهش یابند. تغییر این هورمون ها می تواند منجر به علائم جسمی و عاطفی شود. تغییر در سطح استروژن و پروژسترون نیز بر میزان سروتونین تأثیر می گذارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که مرتبط با اشتها است. مقادیر کم سروتونین علاوه بر مشکل در خواب و هوس های غیرمعمول غذایی  شایع PMS با احساس غم و تحریک همراه است.

منابع

www.healthline.com/health/pms-mood-swings#finding-support

www.medicalnewstoday.com/articles/327490

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.