فواید روزه گرفتن

فواید روزه گرفتن

برای دانستن فواید روزه گرفتن اول باید بدانیم روزه داری بخشی از اداب و رسوم برخی از کشورهاست.نوعی از روزه با عنوان “روزه متناوب”(intermittent fasting)به عنوان ابزاری برای کاهش وزن محبوبیت زیادی کسب کرده است.بسیاری از مطالعات مزایا و خطرات ناشی از ترک غذا برای یک روز را بررسی کرده اند.از جمله آنها تاثیر روزه داری بر کاهش وزن است.اینکه فرد روزه باشد یا نباشد،بدنش همچنان به انرژی نیاز دارد.منبع اولیه و اصلی انرژی قندی به نام “گلوکز”است که معمولا از کربوهیدراتهایی نظیر:غلات،لبنیات،میوه ها،سبزیجات خاص،لوبیا و حتی شیرینی ها تامین می شود.

کبد و ماهیچه ها گلوکز را ذخیره کرده و هر زمان که بدن به آن نیاز داشته باشد آن را به جریان خون آزاد می کند.اما با این حال در طول روزه داری این روند تغییر می کند.

پس از حدود ۸ساعت ناشتایی،کبد از آخرین ذخایر گلوکز خود استفاده می کند.در این مرحله بدن وارد وضعیتی به نام گلوکونئوژنز می شود.گلوکونئوژنز باعث افزایش تعداد کالری که بدن می سوزاند می شود.بدون وارد شدن کربوهیدرات،عمدتا بدن گلوکز خود را با استفاده از چربی تامین می کند.

فواید روزه

سر انجام بدن این منابع انرژی را از دست می دهد.در این حالت ناشتایی به وضعیت گرسنگی جدی تبدیل می شود.در این مرحله متابولیسم فرد کند شده و بدن قرد شروع به سوزاندن بافت ماهیچه ای برای کسب انرژی می کند.

در واقع گرسنگی حقیقی پس از چندین روز متوالی یا حتی چندین هفته بدون غذا اتفاق می افتد.بنابراین برای کسانی که بعد از ۲۴ساعت روزه خود را می شکنند به طور کلی روزه داری فقط برای یک روز غذا نخوردن بی خطر است مگر اینکه شرایط سلامتی فرد وجود داشته باشد.

ایا روزه داری می تواند باعث کاهش وزن شود؟

به نظر می رسد که با استفاده از فواید روزه گرفتن می توان به کاهش وزن کمک کرد اما طبق مطالعات این امکان برای همه افراد وجود ندارد.

برنامه های رژیم غذایی  محبوب شامل دوره های روزه گیری ۱۲ساعته،۱۶ساعته و همچنین ۲۴ ساعته است.برخی رژیم های غذایی فقط اجازه نوشیدن اب را به فرد می دهد در حالی که دیگر رژیم ها مجاز به نوشیدن نوشیدنی های صفر کالری هستند.

برای کاهش وزن روزه گرفتن الزما بهتر از سایر روش های کاهش وزن نیست.کارشناسان بر این باورند که انجام پرخوری بعد از دوره روزه داری می تواند وضعیت کاهش وزن را از بین ببرد.افراد ممکن است پس از دوره ی روزه داری عادات غذایی مثبت را نادیده بگیرند.

در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که افزایش سطح نوراپی نفرین(انتقال دهنده عصبی)در روزه داری کوتاه مدت باعث کاهش وزن و تقویت متابولیسم می شود.

رعایت نکات مهم در روزه داری

  • نوشیدن ۲لیتر اب در روز:نوشیدن اب کافی برای حفظ سلامتی چه در زمان روزه داری یا غیر ان ضروری است.(فواید نوشیدن اب در مقالات قبلی ذکر شده اند).
  • خوردن وعده های غذایی کوچک:خوردن یک وعده غذایی حجیم بلافاصله بعد از روزه داری می تواند در دستگاه گوارش اخلال ایجاد کند.
  • جویدن غذا به طور کامل:هر لقمه ی غذا را حداقل ۳۰ مرتبه بجوید تا به هضم راحتتر آن کمک کنید
  • خوردن غذاهای پخته:غذاهایی میل کنید که راحت ترهضم شوند مانند سبزیجات پخته به جای خام
  • امتناع از خوردن غذاهای جدید:این کار بعد از روزه داری هضم را سخت کرده و ممکن است فرد را بیمار کند.
روزه و ورزش

فواید روزه گرفتن:

  1. کنترل قند خون را با کاهش مقاومت به انسولین تقویت می کند.این امر طبق مطالعات می تواند برای افراد در معرض دیابت مفید باشد.کاهش مقاومت به انسولین می تواند باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین شده و به این وسیله امکان انتقال گلوکز از جریان خون به سلولها به طور موثر فراهم شود.این کار همراه با اثرات احتمالی  کاهش قند خون ناشتا می تواند به ثابت نگهداشتن قند خونفجلوگیری از بالا رفتن و پایین امدن شدید قند خون کمک کند.در برخی تحقیقات اظهار شده است که روزه داری ممکن است  بر سطح قند خون را در مردان و زنان به طور متفاوتی تاثیر گذارد.
  2. مبارزه با التهاب و ارتقا سلامت.در حالی که التهاب حاد یک فرآیند ایمنی طبیعی است که برای کمک به مقابله با عفونت ها استفاده می شودفالتهاب مزمن می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.التهاب ممکن است در ایجاد شرایط مزمن مانند بیماری های قلبی،سرطان و روماتیسم نقش داشته باشد.روزه داری با کاهش سطح التهاب سبب بهبود سلامت می شود.
  3. روزه داری ممکن است سلامت قلب را با بهبود فشار خون،تری گلیسیریدو کلسترول بهبود دهد.بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به حساب می آید و حدود ۳۱٫۵%از مرگ و میر را در سطح جهان به خود اختصاص داده است.مطالعه ای نشان داد که ۸هفته ناشتا(روزه داری) کلسترول بد خون و تری گلیسیرید خون را به ترتیب ۲۵% و۳۲% کاهش داد.تغییر رژیم و شیوه زندگی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.
  4. روزه داری ممکن است باعث تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از اختلالات عصبی شود.روزه داری می تواند بیماری هایی نظیر الزایمر و پارکینسون را بهبود بخشد.
  5. یکی دیگر از فواید روزه گرفتن ، افزایش ترشح هورمون رشد میباشد که این هورمون برای رشد،متابولیسم،کاهش وزن و قدرت عضلانی بسیار حیاتی است.این هومورن نوعی هورمون پروتئینی است که برای جنبه های سلامتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در یک مطالعه نشان داده شد که روزه داری تنها برای دو روز سبب افزایش ۵برابری در میزان تولید هورمون رشد می شود.
  6. روزه داری سبب تاخیر در پیری و افزایش طول عمر می شود.در مطالعه ای حیوانی،حیواناتی که روزه داری هر روزه را تجربه می کنند ۸۳%نسبت به دیگر حیوانات عمر طولانی تری دارند اما این مطالعات محدود به حیوان بوده است.

نکته:اگرچه به طور کلی روزه داری بی خطر است اما یک روز غذا نخوردن برای افراد زیر خطرناک است:

  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد با سابقه اختلالات خوردن
  • افرادی که قرص خود را حتما و باید همراه غذا مصرف کنند
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که بار دارهستند و یا به نوزاد خود شیر می دهند.

گرد اوری و ترجمه:عاطفه صادقی

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/fasting-benefits

https://www.medicalnewstoday.com/articles/295914

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327398

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.