خاصیت قرص زینک و تاثیر آن در ورزش

خاصیت قرص زینک و تاثیر آن در ورزش

حتما میخواهید بدانید خاصیت قرص زینک در ورزش و زندگی شما به چه صورت میباشد. روی یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در برخی غذاها و یا به صورت مکمل های غذایی در دسترس است.این ماده معدنی در جنبه های متابولیسم(سوخت و ساز) سلولی نقش دارد.روی برای فعالیت کاتالیزوری حدود ۱۰۰ آنزیم مورد نیاز است.روی در عملکرد سیستم ایمنی بدن،ساختار پروتئین ها،بهبود زخم،تقسیم سلولی،رشد و نمو طبیعی نوزاد در زمان بارداری و ساخت DNA نقش دارد.همچنین روی برای حس چشایی و بویایی مطبوع نیز ضروری است.مصرف روزانه روی لازم است زیرا بدن سیستم ذخیره سازی این ماده معدنی را ندارد.

طیف گسترده ای از غذاها حاوی روی هستند.بیشترین مقدار از روی در مصرف خوراکی است اما گوشت قرمز و گوشت پرندگان نیز حاوی روی هستند.سایر منابع غذایی غنی از روی شامل: لوبیا،آجیل،غذاهای دریایی،غلات و فرآورده های لبنی هستند.

البته روی تقریبا در تمام مکمل های غذایی و مولتی ویتامین ها موجود است.این ماده به تنهایی و یا همراه با کلسیم،منیزیم و یا سایر ترکیبات در مکمل های غذایی در دسترس است.

مکمل های غذایی روی می توانند چندین شکل مختلف روی از جمله:گلوکونات روی،سولفات روی و استات روی داشته باشد اما هنوز مشخص نیست خاصیت قرص زینک در کدام شکل بهتر از سایرین است.

خاصیت قرص زینک در غذا

کمبود روی باعث رشد آهسته در نوزادان و کودکان،تاخیر در رشد جنسی نوجوانان و ناتوانی جنسی در مردان می شود.کمبود روی همچنین باعث ریزش مو،اسهال،زخم چشم،زخم پوست و کاهش اشتها نیز می شود.

کاهش وزن،مشکل در بهبود زخم ها،کاهش توانایی در شناسایی طعم غذا و سطح هوشیاری پایین نیز از علائم کمبودی آن است.

در صورت مصرف بیش از اندازه روی علائمی نظیر تهوع،استفراغ،از بین رفتن اشتها.گرفتگی معده و سر درد به وجود می آید.همچنین هنگامی که این ماده معدنی برای مدت طولانی مصرف شود مشکلاتی از قبیل:سطح پایین مس،ایمنی پایین و سطوح کاهش یافته کلسترول HDL به وجود می آید.

یک خاصیت قرص زینک و مواد غذایی دارای زینک برای افزایش سیستم ایمنی است.روی سبب انجام تمرینات قوی شده و کمک به ترمیم عضلات در ورزش می کند.همانطور که گفته شد روی بر ساخت پروتئین ها تاثیر دارد.فرآیندی که طی آن پروتئین مصرف شده به ماهیچه تبدیل می شوند.روی برای فاکتور رشد مانند انسولین بسیار حیاتی است.

زینک در بدنسازی

ورزشکاران بر این باور هستند که روی به تقویت ایمنی و بهبودی سریع بین تمرینات کمک می کند.زمانی که ورزشکاران در نتیجه فعالیت سنگین آب بیشتری از دست می دهند،این دسته از افراد به مقدار بیشتری ویتامین و مواد معدنی از جمله روی نسبت به افراد بی تحرک نیاز دارند.

همانطور که گفته شد روی برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است.برای ورزشکاران این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در صورت دچار شدن به عفونت ویروسی و یا بیماری دیگر،فرد ارزشمندترین زمان تمرین را از دست می دهد.

کمبود روی مشکل ساز است زیرا تستوسترون پلاسما توسط بخشی از روی تنظیم می شود.بنابراین کمبود روی بر هورمون تستوسترون تاثیر داشته و باعث از بین رفتن توده عضلانی و از دست رفتن قدرت عضلانی می شود.

توجهه:پزشک شما می تواند آزمایش دوره ای معمول را ا انجام دهد تا مشخص شود که شما دچار کمبود روی هستید یا خیر؟

منابع:

https://www.peacehealth.org/medical-topics/id/hn-3902000

https://health.usnews.com/wellness/fitness/articles/2017-10-20/5-muscle-building-nutrients-that-arent-protein

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-Consumer

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.